I alle kommuner findes et Huslejenævn, der afgør uenigheder mellem boliglejere og deres udlejer.
Huslejenævnet træffer afgørelser i sager om lejeforhold, når lejer og udlejer ikke kan blive enige.
Huslejenævn
Alle kommuner i landet har pligt til at oprette et Huslejenævn for enten den enkelte kommune eller i fællesskab med andre kommuner.
Hvis du bor til leje hos en privat udlejer, og har nogle lejemæssige vilkår, som du er utilfreds med, kan du få Huslejenævnet til at afgøre, om dine lejemæssige vilkår er i overensstemmelse med Lejelovens og Boligreguleringslovens bestemmelser. Læs mere om hvilke typer sager, som Huslejenævnet kan behandle under ”Hvilke sager behandler Huslejenævnet?”
Hvis du vil indbringe en sag for Huslejenævnet, skal du henvende dig til Huslejenævnet i den kommune, hvor ejendommen ligger. Da Holstebro og Struer har et fælleskommunalt nævn, skal indbringelse af sager vedr. lejemål i disse kommuner, indbringes for Huslejenævnet i Holstebro Kommune.
Inden du beder nævnet om at tage stilling til sagen, skal du først tage kontakt til din lejer (hvis du er udlejer) eller til din udlejer (hvis du er lejer) og søge en løsning på konflikten. Lykkes det ikke, kan du anmode Huslejenævnet om at vurdere din sag. Det koster 357 kr. (2024) at indbringe en sag for Huslejenævnet. Gebyret er dog 596 kr. (2024) for indbringelse af sager om forhåndsgodkendelse af huslejen for ejer- og andelsboliger.
Gebyret skal indbetales til kommunens bankkonto reg.nr. 2210 kontonr. 8977405212 – som betalingsreference bedes oplyst: Huslejenævn + lejemålets adresse.
En klage til Huslejenævnet skal være skriftlig, og du skal vedlægge relevant dokumentation, fx en kopi af din lejekontrakt, en kopi af din udlejers varslingsskrivelse vedrørende lejeforhøjelse eller en kopi af det, du måtte føle dig utilfreds med.
I de tilfælde hvor en sags modpart ikke medvirker til sagens oplysning, vil nævnet kunne træffe afgørelse i overensstemmelse med den anden parts påstand. Nævnet er dog ikke forpligtet hertil.
Huslejenævnet behandler disse typer sager:
- Lejens størrelse, herunder regulering af lejen
- Forbrugsregnskaber herunder vand- og varmeregnskaber
- Parternes pligt til renholdelse, vedligeholdelse og fornyelse under lejeforholdet
- Lejerens pligt til istandsættelse ved fraflytning
- Tilbagebetaling af depositum efter lejerens fraflytning
- Udlejers varsling af lejeforhøjelser som følge af forbedringer i lejemålet, herunder hensigtsmæssigheden i ejendomme med mere end tre beboelseslejligheder
- Rimeligheden af aftaler mellem udlejeren og beboerrepræsentationen om forbedringsarbejder
- Antennebidrag og betaling af adgang til elektronisk kommunikationstjeneste
- Størrelsen af lejerens depositum og forudbetalt leje under lejeforholdet
- Regnskaber for konti til ind- og udvendig vedligeholdelse
- Lejerens råderet efter lejelovens § 143, stk. 7
- Udlejerens ret til at disponere over lejerens arealer til brug for tagetagelejemål
- Urimelige vilkår for lejemål af værelser, herunder udlejerens opsigelse
- Manglende overholdelse af husordenen (husordenssager kan dog kun indbringes af udlejer).
Huslejenævnet fungerer også i begrænset omfang som godkendelsesmyndighed, fx ved forbedringer, eller hvis der skal etableres lejemål i en tagetage i ejendommen. Nævnet kan endvidere forhåndsgodkende lejen før udlejning af en enkelt ejer- eller andelsbolig.
Huslejenævnet kan ikke behandle alle sager
De sager, som Huslejenævnet ikke har kompetence til at behandle, fordi de falder uden for nævnets område, skal i stedet indbringes for boligretten. Hvis huslejenævnet vurderer, at en egentlig bevisførelse er nødvendig, fx vidneafhøringer, syn og skøn m.v., kan nævnet afvise sagen og henvise parterne til at indbringe den for boligretten.
Huslejenævnet kan bl.a. ikke behandle:
- spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål. Dog kan nævnet behandle visse tvister om opsigelse af værelseslejemål
- lejerens brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet
- forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
Når Huslejenævnet modtager din skrivelse, sendes skrivelsen inkl. evt. bilag til den anden part i lejeforholdet, som får en frist på to uger til at sende sine bemærkninger til nævnet.
Huslejenævnet afgør selv, hvilke nærmere undersøgelser der skal foretages i sagen, og nævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter, alle offentlige myndigheder og private.
Desuden kan nævnet foretage besigtigelse af ejendommen eller lejligheden, men i så fald vil lejer og udlejer blive indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel.
Der er forskel på, hvor lang tid der går, før man kan forvente at få en afgørelse i en sag, der er indbragt for Huslejenævnet. Det er blandt andet afhængig af, hvilken type sag det drejer sig om. Det fremgår af § 42 i Lov om midlertidig regulering af boligforholdene (boligreguleringsloven), at Huslejenævnet skal træffe afgørelse senest 4 uger fra det tidspunkt, hvor nævnet har modtaget svar på dets høringsskrivelser til sagens parter og eventuelle andre offentlige myndigheder eller fra det tidspunkt, hvor parterne har været til møde i nævnet.
Hvis Huslejenævnet ikke har truffet en afgørelse inden udløb af fristen på 4 uger, kan klageren indbringe sagen for Boligretten uden at afvente Huslejenævnets afgørelse.
Huslejenævnet har følgende medlemmer:
- Formand Gitte Bækgaard
- Repræsentant for udlejerne, Lars Anton Pedersen
- Repræsentant for lejerne, Hanne Jacobsen
- Social sagkyndig, Dorthe Rasch, Holstebro Kommune
- Suppleant for udlejerrepræsentanten, Mads Piil
- Suppleant for lejerrepræsentanten, Heidi Steenberg Rud
- Suppleant for social sagkyndig, Jannie Bek Kirkegaard, Holstebro Kommune
Sekretariatsbetjeningen af Huslejenævnet for Holstebro og Struer Kommune varetages af Borgmesterkontoret i Holstebro Kommune.
Huslejenævnet har en funktion som kan siges at ligne domstolenes måde at fungere på. Det er således ikke Huslejenævnets opgave at hjælpe lejere med at føre sag mod udlejere.
Huslejenævnet er ikke et rådgivningsorgan og yder således ikke vejledning til parterne i en tvist bortset fra tvister efter lejelovens kapitel XII A.
Hvis man som lejer har brug for råd og vejledning, må man søge hjælp enten ved en af lejerorganisationerne eller ved en advokat, som også yder gratis retshjælp. Nærmere oplysninger kan fås ved retten i Holstebro eller på rettens hjemmeside.
Huslejenævnets sekretariat kan alene vejlede om, hvordan man konkret bærer sig ad med at indbringe en sag. I sager om husordensovertrædelser bistår sekretariatet dog efter anmodning i fornødent omfang sagens parter med afgivelse af skriftlige udtalelser.
Når Huslejenævnet har truffet sin afgørelse, kan både lejer og udlejer klage videre, hvis Huslejenævnets afgørelse ikke er tilfredsstillende. I Holstebro og Struer Kommune klager man ved at udtage stævning ved Boligretten inden for 4 uger fra nævnets afgørelse.
Lovgivning
Huslejenævnet for Struer og Holstebro Kommune
lock Send Digital Post (borger)lock Send Digital Post (virksomhed)
mail Send sikker besked
mail kommunen@holstebro.dk
phone 96117506
Kirkestræde 11
7500 Holstebro