MitID er Danmarks digitale ID
MitID
Du kan bruge MitID til f.eks. at logge på netbanken eller borger.dk
MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov.
Det er gratis at få og bruge MitID.
Med den nye opdatering af MitID app'en i juni 2023, er der kommet et ekstra sikkerhedsled, hvor du ved login med MitID enten skal scanne en QR-kode eller taste en engangskode.
Det er vigtigt, at du har et MitID i reserve. Så kan du stadig bruge MitID, hvis du for eksempel mister din telefon med app'en på - eller bare glemmer at aktivere app'en på en ny telefon, før du sletter den gamle.
Der er forskellige muligheder for at have et MitID i reserve - afhængig af hvordan du bruger MitID i dag.
Har din morfar, din datter, eller din bedre halvdel brug for lidt ekstra hjælp til at få MitID? Så kan du hjælpe med at oprette personens MitID med din egen telefon.
Den, du hjælper, skal have et gyldigt pas. Så kan I klare det hele hjemmefra.
Vær opmærksom på, at den, der skal have MitID, skal være fysisk sammen med dig, når du hjælper. Han eller hun er den eneste, der må kende og indtaste sit bruger-ID og sin personlige PIN-kode.
Se her, hvordan du hjælper andre: https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/andre-behov/kan-ikke-moede-op-i-borgerservice/
Du kan få hjælp i Borgerservice, hvis du oplever problemer i forbindelse med overgangen til MitID eller brugen af MitID.
Der er tidsbestilling i Borgerservice Holstebro. I Ulfborg og Vinderup møder du blot op i åbningstiden, trækker et nummer og venter på, at det bliver din tur.
Hvis du skal i Borgerservice for at få hjælp til MitID, så skal du medbringe den korrekte legitimation til dit fysiske fremmøde, for at Borgerservice kan hjælpe dig.
Snydemails og snyde-SMS'er er de mest benyttede metoder til svindel. Men det er også oplevet, at en svindler ringer og udgiver sig for at være en medarbejder fra din kommune eller bank for at snyde sig adgang til dine oplysninger.
HUSK: Ingen offentlige myndigheder og ingen troværdige private virksomheder spørger til dit MitID via e-mail, SMS eller telefon. MitID håndteres kun ved personligt fremmøde i kommunen.
Læs mere på MitID.dk om, hvordan du kan passe på
På MitID.dk kan du se eksempler på, hvordan snydemails og snyde-SMS'er ser ud.
Sikringsniveau Lav
Nogle digitale tjenester kræver kun, at du anvender dit MitID bruger-ID sammen med én anden måde at bekræfte din identitet, f.eks. MitID adgangskode. Det er primært banker, der benytter sikringsniveau Lav i særlige tilfælde, da alle offentlige tjenester kræver sikringsniveau Betydelig.
Sikringsniveau Betydelig
De fleste digitale tjenester kræver, at du bekræfter din identitet på to måder, f.eks. MitID app og OIN-kode eller MitID kodeviser og adgangskode. De fleste borgere har behov for et MitID på sikringsniveau Betydelig. Det skal borgerne f.eks. bruge til at logge ind på Skat.dk, Borger.dk og Sundhed.dk, og hvis borgeren skal benytte private tjenester som netbank og forsikring.
Sikringsniveau Høj
Enkelte udvalgte digitale tjenester kræver et meget højt sikringsniveau. Her skal du minimum bruge to identifikationsmidler, og de to identifikationsmidler skal være ekstra sikret mod kopiering og manipulation. MitID app og chip kan benyttes til sikringsniveau Høj.
Borgerservice i Holstebro kan endnu ikke udstede på sikringsniveau Høj.
MitID Support kan oplyse om, hvilke kommuner, der på nuværende tidspunkt tilbyder udstedelse og vedligehold af MitID på sikringsniveau Høj.
Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag MitID.
Læs mere om MitID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside
Har du brug for mere hjælp til håndtering af MitID, kan du finde den her:
Den Digitale Hotline
Kontakt hotline hvis du har problemer med en digital selvbetjeningsløsning
phone 7020 0000
Åbningstider
Mandag - torsdag 8.00 - 20.00
Fredag 8.00 - 16.00
Søndag 16.00 - 20.00
Lukket lørdage og helligdage.
Borgerservice
MitID
lock Send Digital Post (borger)lock Send Digital Post (virksomhed)
mail Send sikker besked
phone 96117575
Kirkestræde 11
7500 Holstebro