Strategi for ejerskab til Vestforsyning-Koncernen
Holstebro Kommune udskilte i 2000 som følge af elliberaliseringen sine elforsyningsaktiviteter i aktieselskabsform, og i løbet af 2001-2002 etableredes Vestforsyningkoncernen i en holdingselskabskonstruktion med underliggende driftsselskaber også på vand, spildevands- og varmeområderne. Hertil kommer de nært tilknyttede kommercielle aktiviteter, bl.a. belysning, el-salg og vind.
Vestforsyning-koncernen har i 2012 sammen med Struer Forsyning-koncernen opført biogasanlægget MEC - BioGas og i 2015 erhvervet kraftvarmeværket MEC - Bio-Heat&Power.
Selskaberne Maabjerg Energy Center - BioGas A/S og Maabjerg Energy Center - Bio-Heat&Power A/S, der ejer ovennævnte anlæg, blev i 2015 samlet under MEC Holding A/S, hvoraf Vestforsyning Varme A/S ejer 71,42857 % og Struer Forsyning Fjernvarme A/S ejer 28,57142%. Maabjerg Bioenergy Leverandørforening A.m.b.a. har en ejerandel direkte i Maabjerg Energy Center - BioGas A/S på 3,55 %. Energnist I/S og nomi4S I/S har hver en ejerandel på 4 % direkte i Maabjerg Energy Center – Bio-Heat&Power A/S.
Vestforsyning har tillige 15,3% ejerandel i elhandelsselskabet Scanenergi og 14,2% transmissions- og service selskabet Vestjyske Net med tilhørende datterselskaber.
Vestforsyning-koncernen er på tidspunktet for vedtagelsen af denne ejerstrategi organiseret som vist på det som Bilag 1 vedlagte koncerndiagram.
Holstebro Kommune har siden etableringen af Vestforsyning-koncernen vedvarende aktivt udøvet sit ejerskab, og ønsker med vedtagelsen af denne strategi dels at formalisere sine strategiske overvejelser som ejer, dels at synliggøre sine ejerstrategi for den til enhver tid siddende ledelse i Vestforsyning-koncernen med henblik på, at ledelsen kan være bevidst om ejerens strategi og forventninger, dels at skabe en mere fast
ramme om samarbejdet og den løbende forventningsafstemning mellem kommunen og koncernen.
Formålet med ejerstrategien er således, at sikre sammenhæng mellem Holstebro Kommunes politik og Vestforsynings virke på den ene side og sikre
Vestforsyning mandat til at udføre sit virke på den anden side.
Holstebro Kommune udøver et aktivt ejerskab i forhold til Vestforsyning-koncernen.
Kommunen vil med vedtagelsen af denne ejerstrategi henstille til den til enhver tid siddende ledelse (bestyrelse og direktion) i Vestforsyning-koncernen, at ledelsen generelt træffer beslutninger ud fra hensyn til bevarelse og forøgelse af koncernens værdier, opretholdelse af forsyningssikkerheden, god service overfor forbrugerne, omkostningseffektivitet der blandt andet afspejles i takstniveauet, beskyttelse af miljøet, bæredygtighed og reduktion af klimagasser under hensyntagen til relevante FN verdensmål , samt relevant og omkostningseffektiv fremme af nye teknologiske og nye løsninger gerne i partnerskaber med relevante selskaber, og til gavn for alle forbrugerne.
Holstebro Kommune har – også i tråd med anbefalinger fra tidligere ministerielt nedsatte ekspertudvalg1 – vedtaget, at kommunens ejerskabsudøvelse skal være baseret på 5 overordnede principper om:
- Troværdighed og legitimitet.
- Respekt for bestyrelsens kompetencer.
- Aktivt ejerskab.
- Åbenhed og gennemsigtighed.
- Hensyn til andre aktionærers interesser.
Nedenfor er de 5 overordnede principper, der er gældende for Holstebro Kommunes ejerstrategi, hver for sig uddybet nærmere:
På varmeforsynings-, vandforsynings- og spildevandsområderne varetager kommunalbestyrelsen i Holstebro Kommune en række myndighedsopgaver, hvis udøvelse har direkte indvirkning på visse af datterselskabernes rammebetingelser mv.
Vestforsyning har en kerneopgave som forsyningsvirksomhed, som består i at levere drikkevand og sikre afledning af spildevand på en miljømæssig og sundhedsmæssig forsvarlig måde. I varetagelsen af disse opgaver skal Vestforsyning virke for de målsætninger og visioner, Holstebro Kommune fastsætter i relevante sektorplaner som f.eks. spildevandsplaner, vandforsyningsplaner, indsatsplaner og klimatilpasningsplaner.
Desuden skal Vestforsyning ved udførsel og drift af deres anlæg sikre en koordinering med Holstebro Kommunes Kommune- og lokalplaner samt de deraf afledte anlægsplaner, således at forsyningsanlæggene både skaber optimal forsyningsværdi og bidrager til kvaliteten i kommunens offentlige områder.
Vestforsyning understøtter i relevant omfang de målsætninger, som Holstebro Kommunes fastlægger i regi af arbejdet med DK 2020.
Der er i enhver henseende opmærksomhed på ejer- og myndighedsroller.
Nedenfor er disse myndighedsopgaver beskrevet helt overordnet og kortfattet:
a. Varmeforsyningsområdet:
Indenfor varmeforsyningsområdet varetager kommunen varmeforsyningsplanlægningen, herunder godkender kollektive varmeforsyningsprojekter mv.2
b. Vandforsyningsområdet:
På vandforsyningsområdet udarbejder kommunalbestyrelsen vandforsyningsplaner og indsatsplaner, varetager en række tilsyns-, kontrol- og dispensationsbeføjelser, godkender vandforsyningsregulativ samt legalitetsgodkender takster for de almene vandforsyninger, herunder Vestforsyning Vand A/S mv.3
c. Spildevandsområdet:
Kommunalbestyrelsen i Holstebro Kommune forestår spildevandsplanlægningen indenfor kommunegrænsen, fører tilsyn med spildevandsanlæg, samt godkender betalingsvedtægt og legalitetsgodkender kubikmetertakst mv.4
Holstebro Kommune ønsker sammenfattende, at det skal stå helt klart for alle interessenter og omverdenen, at kommunen udøver sin rolle som ejer på et professionelt grundlag udelukkende på generalforsamlingen i henhold til selskabsloven, og at Holstebro Kommune tilsvarende varetager sin rolle som myndighed objektivt og sagligt i overensstemmelse med særlovgivningen og den almindelige forvaltningsret.
Der er dermed sikkerhed for, at Vestforsyning-koncernens selskaber hverken er genstand for positiv eller negativ særbehandling i forhold til andre virksomheder (herunder forsyningsvirksomheder) i kommunen.
1 Der henvises bl.a. til publikationen ”Staten som aktionær”, januar 2004, rapporten fra Udvalget vedrørende de styringsmæssige relationer i forholdet mellem kommunalbestyrelser og kommunale selskaber fra december 2006, samt publikationen ”Statens ejerskabspolitik”, april
2 Myndighedsudøvelsen sker i henhold til varmeforsyningsloven med tilhørende bekendtgørelsesgrundlag.
3 Kommunens myndighedsudøvelse på vandforsyningsområdet sker primært i henhold til vandforsyningsloven med tilhørende bekendtgørelsesgrundlag.
4 Opgaverne på spildevandsområdet varetages i henhold til miljøbeskyttelsesloven med tilhørende bekendtgørelsesgrundlag samt Lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv.
Selskabsloven fastlægger, at bestyrelsen i aktieselskaber varetager den overordnede ledelse af selskabet, medens direktionen varetager den daglige ledelse.
Der gælder et ”armslængde-princip” mellem kommunen som ejer og koncernens ledelse, som nærmere indebærer, at bestyrelsen og direktionen i de enkelte aktieselskaber varetager henholdsvis den overordnede og daglige ledelse af selskaberne, medens kommunen varetager sine ejerinteresser på generalforsamlingen i Vestforsyning A/S i overensstemmelse med selskabslovens regler herom.
Dette princip følger endvidere også af forsyningslovgivningen de steder, hvor forholdene er reguleret. På elforsynings-, vandforsynings- og spildevandsområdet har lovgiver således fastsat krav om organisering i kapitalselskaber og forudsat en forretningsmæssig ledelse af driften af de pågældende forsyningsvirksomheder.
Holstebro Kommunes varetagelse af sin ejerrolle på den ordinære generalforsamling i Vestforsyning A/S indbefatter bl.a. valg af bestyrelsesmedlemmer (som minimum over halvdelen), godkendelse af vedtægtsændringer, godkendelse af koncernregnskab og valg af revisor.
Kommunen kan endvidere forlange afholdelsen af ekstraordinære generalforsamlinger m.h.p. behandling af andre, konkrete selskabsspecifikke forhold.
Holstebro Kommune har – til forskel fra kommunes ejerandele i § 60-fællesskaber – ingen instruktionsbeføjelse over de bestyrelsesmedlemmer, som kommunen har valgt på generalforsamlingen, og disse skal i deres virke til enhver tid udelukkende varetage selskabernes interesser.
Både bestyrelse og direktion i de enkelte aktieselskaber i koncernen skal således til enhver tid træffe beslutninger ud fra, hvad der tjener det enkelte aktieselskab bedst inden for de rammer, som er fastlagt i det enkelte selskabs vedtægter.
Med respekt for det ovenfor i afsnit 2.2. anførte om ”armslængde-princippet” mellem Holstebro Kommune som ejer og bestyrelse samt direktion, der varetager den overordnede og daglige ledelse af koncernens selskaber, udøver Holstebro Kommune et aktivt ejerskab.
Udøvelsen af det aktive ejerskab tager afsæt i Holstebro Kommunes rationale for ejerskabet til Vestforsyning-koncernen.
Kort gengivet kan Holstebro Kommunes rationale for ejerskabet beskrives således, at Holstebro Kommune for det første ønsker kontrol med den kritiske forsyningsinfrastruktur indenfor kommunegrænsen. Kommunen ønsker ikke at overlade ejerskab og dermed ansvaret for driften af anlæg til bortledning og rensning af spildevand til private aktører, og kommunen ønsker ligeledes at fastholde overordnet kontrol og dermed ejerskabet til vandforsyningsanlæg, varmeforsyningsanlæg og eldistributionsnet indenfor de nærmere definerede forsyningsområder indenfor kommunegrænsen, som Vestforsyning-koncernens selskaber i dag ejer og driver.
Holstebro Kommunes rationale bag ejerskabet er dernæst, at der er betydelige synergieffekter forbundet med at drive forsyningsområderne i én samlet multiforsyningskoncern, hvilket kommunen også som ejer forventer en effekt af i forhold til de definerede målsætninger indenfor takstniveau, serviceniveau, forsyningssikkerhed og hensyn til natur og miljø, der nærmere fremgår af afsnit 4 nedenfor.
Endelig giver ejerskabet til multiforsyningskoncernen mulighed for, at der kan arbejdes med ny energiteknologi også på tværs af forsyningsarterne, ligesom Vestforsyning- koncernens størrelse har den betydning, at der er tilstrækkelig faglig, teknisk og økonomisk kapacitet til at forberede og gennemføre større projekter indenfor koncernens forretningsområder.
Eksempler på sidstnævnte er opførelsen af MEC – BioGas og gennemførelsen af vindmølleprojektet i Gedmose.
Holstebro Kommune ønsker således bl.a. af ovennævnte årsager at fastholde sit majoritetsejerskab i forhold til Vestforsyning-koncernen – og herunder underkoncernen MEC Holding A/S, som Vestforsyning-koncernen ejer i forening med Struer Forsyning-koncernen som mindretalsaktionær.
Byrådet i Holstebro Kommune inviteres til den årlige generalforsamling. Vestforsyning sender materiale tids nok til, at Byrådet kan orientere sig inden den ordinære generalforsamling.
Endvidere kommer det aktive ejerskab til udtryk ved, at der løbende afholdes informations-og koordineringsmøder mellem formandskab/direktion i Vestforsyning-koncernen og borgmester/kommunaldirektør i Holstebro Kommune, jf. nærmere afsnit 5.
Som led i det aktive ejerskab ønsker Holstebro Kommune endelig, at meget væsentlige beslutninger, som har langvarige strategiske konsekvenser eller er af meget betydelig økonomisk værdi set i forhold til koncernen som helhed, koordineres med Holstebro Kommune som ejer, forinden der indgås retligt bindende dispositioner og/eller påføres koncernen væsentlige udgifter hertil. Ved sådanne meget væsentlige beslutninger forstås:
- Påbegyndelse af fusionsdrøftelser på moderselskabs-, forsyningsselskabs- eller serviceselskabsniveau. Undtaget herfra er ejermæssige ændringer i selskaber, hvor Vestforsyning-koncernen kun ejer en minoritetsandel.
- Påbegyndelse af væsentlige, nye aktiviteter/forretningsområder, som ligger udenfor de aktivitetsområder, som Vestforsyning-koncernen agerer indenfor ved vedtagelsen af denne ejerstrategi.
- Erhvervelse af kapitalandele i ikke i forvejen koncernforbundne eller associerede selskaber.
- Helt eller delvist frasalg af kapitalandele i koncernforbundne selskaber.
- Enhver form for beslutning, der har bloktilskudsmæssige eller øvrige økonomiske konsekvenser for Holstebro Kommune.
- Når Vestforsyning skal træffe store, strategisk vigtige investeringsbeslutninger med et langt sigte og samfundsmæssige interesser, herunder grøn omstilling.
Ovenstående typer af beslutninger drøftes på koordineringsmøde mellem borgmester/kommunaldirektør i Holstebro Kommune og formandskab/direktion i Vestforsyning-koncernen, jf. nærmere afsnit 5.
Repræsentanterne, den til enhver tid siddende Borgmester og Kommunaldirektør, for Holstebro Kommune afgør, i hvilket omfang sådanne meget væsentlige beslutning i øvrigt skal forelægges økonomiudvalg/kommunalbestyrelse til drøftelse/orientering/beslutning med henblik på at afklare Holstebro Kommunes holdning som ejer til det pågældende spørgsmål.
Det er et grundlæggende princip for Holstebro Kommunes ejerskabsvaretagelse, at der er åbenhed og gennemsigtighed om såvel kommunens udøvelse af ejerskabet som de dele af Vestforsyning-koncernens aktiviteter, der har almen, offentlig interesse.
Åbenheden og gennemsigtigheden i forhold til Holstebro Kommunes rolle som ejer gennemføres bl.a. ved, at den til enhver tid gældende ejerstrategi vil ligge offentlig tilgængelig hos kommunen og på Vestforsynings hjemmeside.
I forhold til åbenheden og gennemsigtigheden om de driftsmæssige aktiviteter i Vestforsyning- koncernen forventer Holstebro Kommune, at der på Vestforsyning-koncernens hjemmeside som minimum er adgang til den seneste koncernårsrapport, selskabernes vedtægter, samt information om selskabernes ledelse (bestyrelse og direktion
i koncernens selskaber).
Den til enhver tid siddende ledelse i Vestforsyning-koncernen er ansvarlig for, at koncernens årsrapport og regnskabsaflæggelsen er forståelig, afbalanceret og giver et retvisende billede af koncernens aktiver og passiver, finansielle stilling og resultat.
Holstebro Kommune forventer, at koncernårsrapporten skal leve op til bedste praksis for sammenlignelige selskaber, samt at Vestforsyning arbejder med god selskabsledelse og følger ”kodeks for god selskabsledelse i kommunale forsyningsselskaber” af 7. juli 2017 udgivet af DANVA, Dansk Affaldsforening, Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker. Holstebro Kommune forventer, at der løbende sker afrapportering af arbejdet med god selskabsledelse efter anbefalingerne herfor.
Holstebro Kommune forventer, at Vestforsyning-koncernens ledelse løbende vurderer behovet for udformningen af en egentlig informations- og kommunikationspolitik, som fastlægger de overordnede rammer for koncernens informations- og kommunikationsaktiviteter.
Princippet om åbenhed og gennemsigtighed i forhold til koncernens aktiviteter er endelig i vidt omfang lovgivningsmæssigt tilgodeset ved, at koncernens selskaber som udgangspunkt er omfattet af offentlighedsloven, der giver offentligheden adgang til at søge om aktindsigt i nærmere angivne dokumenter/sager. Undtaget er dog bl.a. interne arbejdsdokumenter og oplysninger af forretningsmæssig følsom karakter for Vestforsyning-koncernen. Der kan også være tale om oplysninger om forretningsmæssige karakter for tredjemand eller personalesager og andre personalefølsomme data mv.
Holstebro Kommune ejer på tidspunktet for vedtagelsen af denne ejerstrategi 100 % af aktiekapitalen i Vestforsyning A/S, hvorfor spørgsmålet om hensynet til andre aktionærer ikke p.t. er relevant i ”hovedkoncernen”.
Som anført ovenfor i afsnit 1 ejer Vestforsyning Varme A/S ”underkoncernen” MEC Holding A/S i forening med Struer Forsyning Fjernvarme A/S, ligesom Vestforsyning-koncernen i øvrigt ejer andele i associerede selskaber, jf. det som Bilag 1 vedlagte koncerndiagram.
Holstebro Kommune ønsker, at Vestforsyning-koncernen til enhver tid varetager sit ejerskab til delvist ejede koncerner og selskaber med behørig og sædvanlig respekt for medaktionærernes interesser.
Dette medfører bl.a., at det skal tilsikres, at selskabslovens rammer for indkaldelse til og afholdelse af generalforsamlinger behørigt iagttages, og at Vestforsyning-koncernen ikke på generalforsamlinger udnytter sin eventuelle majoritet til at træffe beslutninger, som er åbenbart egnet til at skaffe visse kapitalejere eller andre en utilbørlig fordel på andre kapitalejeres bekostning.
Selskabsloven fastlægger, at flertallet i et aktieselskabs bestyrelse skal vælges af generalforsamlingen, ligesom selskabsloven fastlægger regler om selskabsrepræsentation og koncernrepræsentation for medarbejderne. Herudover indeholder vandsektorloven som udmøntet ved bekendtgørelse om forbrugerindflydelse i vandselskaber krav til repræsentation af forbrugerne i Vestforsyning Vand A/S’ og Vestforsyning Spildevand A/S’ bestyrelse.
Holstebro Kommune har valgt – med respekt af førnævnte regelgrundlag – at sammensætte en ”enhedsbestyrelse” i samtlige Vestforsyning-koncernens (ekskl. MEC Holding A/S som underkoncern) koncernforbundne selskaber i kombination med, at forbrugere i Vestforsyning Net A/S og Vestforsyning Varme A/S også deltager i valget af 2 forbrugerrepræsentanter samt 2 suppleanter herfor til selskabernes bestyrelser.
Den valgte model for sammensætning af bestyrelsen sikrer dels en forankring til kommunalbestyrelsen i Holstebro Kommune, ligesom den tilgodeser hensynet til repræsentation af forbrugerinteresser i bestyrelsen i videre omfang end krævet efter lovgivningen.
Endelig er der synergieffekter og administrative besparelser forbundet med den valgte model med en ”enhedsbestyrelse” i koncernen.
I forhold til bestyrelsen i MEC Holding A/S-koncernen er der valgt en mindre bestyrelse, der tilgodeser hensynet til, at Struer Forsyning Fjernvarme A/S kan være repræsenteret som mindretalsaktionær i underkoncernens selskaber.
Holstebro Kommune udpeger majoriteten de generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer i Vestforsyning A/S af kommunalbestyrelsens midte, dog kan ét eller flere bestyrelsesmedlemmer udpeges uden for kommunalbestyrelsens midte. Disse bestyrelsesmedlemmer må dog ikke være ansat i Holstebro Kommune. I den forbindelse tilgodeser kommunalbestyrelsen ved konstitueringen, at de generalforsamlingsudpegede bestyrelsesmedlemmer samlet set besidder de kompetencer, som må anses for relevante ved varetagelsen af hvervet som bestyrelsesmedlem i offentligt ejede forsyningsselskaber.
Bestyrelsens formand og næstformand vælges af generalforsamlingen for 4 år ad gangen.
Holstebro Kommune revurderer rammerne for bestyrelsessammensætningen ved enhver revision af ejerstrategien, ligesom Holstebro Kommune efter indstilling fra Vestforsyning-koncernen til enhver tid kan beslutte en anden sammensætning indenfor lovgivningens rammer, herunder også i forhold til bestyrelsens størrelse.
Det er bestyrelsens opgave at varetage den overordnede og strategiske ledelse af koncernen med henblik på at sikre værdiskabelsen i koncernen. Bestyrelsen skal fastlægge det enkelte selskabs strategiske mål og sikre de nødvendige forudsætninger for at nå disse mål.
Holstebro Kommune har som ejer følgende forventninger til bestyrelsens arbejde:
- Bestyrelsens arbejde skal tilrettelægges med udgangspunkt i en i forvejen fastlagt møde- og arbejdsplan, dog således at bestyrelsesmøder afholdes i det omfang, udviklingen i selskabet tilsiger det.
- Formanden indkalder til og leder bestyrelsesmøderne og -arbejdet.
- Bestyrelsen skal mindst én gang årligt fastlægge de overordnede rammer for selskabets virksomhed samt:
- Tage stilling til de forhold, der skal indgå i bestyrelsens varetagelse af sine opgaver.
- Tage stilling til bestyrelsens forretningsorden.
- Tage stilling til selskabets overordnede strategi med henblik på at sikre værdiskabelsen i selskabet.
- Påse, at selskabet har en kapitalstruktur, som understøtter, at selskabets strategi og langsigtede værdiskabelse er i aktionærernes og selskabets interesse og redegør herfor i ledelsesberetningen.
- Påse, at selskabets likviditetsberedskab er tilstrækkeligt i lyset af bl.a. de risici, som selskabet står overfor.
- Drøfte selskabets risici generelt, samt hvilke forholdsregler der tages for at imødegå disse.
- Drøfte retningslinjer for udøvelsen af den ledelsesmæssige og finansielle kontrol med direktionens arbejde.
- Drøfte selskabets direktionsinstruks samt direktionens sammensætning, udvikling, risici og successionsplaner, med henblik på at vurdere, om denne svarer til selskabets situation.
- Drøfte selskabets aktiviteter for at sikre en for selskabet relevant mangfoldighed i selskabets ledelsesniveau, herunder fastsætte konkrete mål.
- Drøfte bestyrelsens kompetencer og samarbejde internt og med direktionen.
- Drøfte selskabets relationer med dets interessenter samt de særlige vilkår, der følger af at være ejet af Holstebro Kommune.
Holstebro Kommune forventer, at den overordnede og daglige ledelse af Vestforsyning-koncernen varetages i overensstemmelse med følgende overordnede målsætninger:
a) Effektivitet:
Virksomheden skal drives effektivt og det skal bl.a. afspejles i takstniveauet på vand, spildevand, varme og eldistribution, som om muligt skal holdes stabilt. Hensynet til stabilitet i takstniveauet vægter for kommunen højere end det absolutte niveau for taksten, idet Vestforsyning-koncernen dog forventes til stadighed at stræbe efter størst mulig omkostningseffektivitet og dermed den lavest mulige takst/tarif.
Forbrugerne skal kunne forvente en stabil takst set over en længere årrække, idet taksten om nødvendigt kan justeres opad gradvis på baggrund af nødvendige nyinvesteringer og renoveringer; hensynet til beskyttelse af naturen og miljøet, hensynet til klima og bæredygtighed samt hensynet til relevante serviceforbedringer for forbrugerne.
b) Forsyningssikkerhed:
På alle forsyningsområder skal der opretholdes en høj forsyningssikkerhed, som er på niveau med – og helst markant overstiger – de krav, der følger af den til enhver tid gældende lovgivning.
c) Serviceniveau overfor forbrugerne:
Vestforsyning-koncernen forventes at opretholde et godt serviceniveau overfor alle forbrugerkategorier. Med et ”godt serviceniveau” menes, at Vestforsyningkoncernen som et minimum skal ligge på et gennemsnitsniveau, når serviceniveauet sammenholdes med landets øvrige forsyningsvirksomheder indenfor de respektive forsyningsarter.
Alle forbrugerhenvendelser bør besvares inden for rimelig tid, således at forbrugerne i den daglige kommunikation med Vestforsyning-koncernen oplever en god service. Samtidig bør alle forstyrrelser i driften, som kan være til gene for forbrugerne, være på et så lavt niveau som muligt.
d) Natur og Miljø:
Holstebro Kommune forventer, at Vestforsyning-koncernen udøver samtlige sine forsyningsaktiviteter under behørig hensyntagen til naturen og miljøet. På vandforsynings- og spildevandsområdet påser kommunen disse hensyn i egenskab af myndighed, men har herudover en forventning om, at Vestforsyning Vand A/S og Vestforsyning Spildevand proaktivt inddrager disse hensyn i enhver væsentlig beslutning vedrørende etablering, renovering og udvidelse af anlæg mv.
e) Klima og bæredygtighed:
Holstebro Kommune ønsker, at Vestforsyning-koncernen fastholder og udbygger vedvarende energiløsninger og deltager aktivt i større udviklingsprojekter indenfor koncernens forretningsområder. Holstebro Kommune ønsker et aktivt samarbejde med Vestforsyning omkring opfyldelse af mål for klima og bæredygtighed, herunder DK2020.
f) Arbejdspladsen:
Holstebro Kommune ønsker, at Vestforsyning-koncernen vedvarende skal være en attraktiv arbejdsplads, og at koncernen tiltrækker og fastholder kvalificerede og kompetente medarbejdere til gavn for virksomheden og dermed også for forbrugerne og kommunen som ejer.
Samarbejdet mellem Holstebro Kommune og Vestforsyning-koncernen skal være baseret på følgende overordnede principper:
- Dialog
- Forventningsafstemning
- Tillid
De overordnede principper kan også med en enkelt term defineres som et gensidigt princip om ”ingen overraskelser”.
Dette ovenstående generelle princip om ”ingen overraskelser” betyder i praksis bl.a. følgende:
- I forbindelse med kommunens varetagelse af planlægningsopgaver indenfor varme-, vand- og spildevandsforsyningen orienteres Vestforsyning-koncernen rettidigt i processen, og Vestforsyning-koncernen forventes omvendt at komme med forslag og løsninger, der så vidt muligt fremmer opnåelsen af kommunens overordnede planlægning inden for Vestforsyning-koncernen geografiske dækningsområde.
- Når kommunen og Vestforsyning-koncernen indgår gensidigt bebyrdende aftaler (det kan være om køb/salg af ydelser eller aktiver eller indgåelse af samejeaftaler eller lign.) skal forberedelserne hertil foregå med åbenhed og gennemsigtighed for øje, således at alle relevante forhold bliver oplyst for den anden part, og således at der kan indgås en aftale på rimelige og sædvanlige markedsmæssige vilkår.
Kommunen vurderer løbende, om der på de enkelte forsyningsområder skal udarbejdes elskabsspecifikke årshjul for hvert enkelt kalenderår, som bl.a. beskriver specifikke fælles projekter og forventet proces samt afslutning heraf, proces for fastsættelse og godkendelse af takster mv.
Nærværende ejerstrategi er vedtaget af Holstebro Kommune på kommunalbestyrelsesmøde den [ ] og træder i kraft fra vedtagelsesdatoen. Kommunalbestyrelsens og forvaltningens varetagelse af ejerskabet til – og samarbejdet med – Vestforsyningkoncernen sker i overensstemmelse med intentionen og målsætningerne i ejerstrategien, indtil denne eventuelt måtte blive revideret af den til enhver tid siddende kommunalbestyrelse.
Kommunalbestyrelsen evaluerer og reviderer ejerstrategien som minimum i slutningen af hver valgperiode.
Den til enhver tid gældende ejerstrategi kommunikeres straks efter vedtagelsen til ledelsen i Vestforsyning-koncernen, således at ledelsen af Vestforsyning-koncernen til enhver tid er bekendt med kommunens strategi for og ønsker til Vestforsyning-koncernen.
Til formanden for Vestforsynings bestyrelse må den årlige aflønning maksimalt udgøre, hvad der svarer til den højeste honorering til en formand for et stående udvalg, jf. Holstebro Kommunes styrelsesvedtægt.
Øvrige medlemmer må maksimalt aflønnes med det dobbelte af et udvalgsvederlag.
Således vedtaget på byrådsmøde i Holstebro Kommune den [ ].