Talehørekonsulenter
Talehørekonsulenterne har viden indenfor sprog, tale og hørelse.
Hvis dit barn er i dagtilbud, bør du tale med personalet om din bekymring. De kan rådgive og hjælpe med at kontakte en talehørekonsulent. Vær opmærksom på, hvorledes barnet reagerer på lyd. Ved tvivl anbefales det at få hørelsen undersøgt ved øre-, næse- og halslæge.
Ved bekymring for et barns sprogudvikling tilbydes i første omgang en konsultativ indsats i form af et sproginspirerende møde. Ud fra jeres beskrivelse og resultatet af observationsredskabet Sprogtrappen eller Sprogvurderingen 3-6 år, drøftes barnets sproglige udviklingsniveau og sprogtilegnelse. Der tilbydes råd/vejledning, udvælges fokusområder og evt. udlevering af understøttende materialer, som der arbejdes med primært i hjemmet. Sprog udvikles i samspil med barnets omsorgspersoner/omgivelser. Dette er medvirkende til, at vi i høj grad vægter forældreinddragelse. Alt efter bekymringsgrad kan den konsultative proces afsluttes, fortsættes, eller munde ud i en indstilling. Ved indstilling til en talepædagogisk vurdering, har talehørekonsulenten mulighed for at være mere direkte udredende. Det vil altid være en faglig individuel vurdering, hvad den talepædagogiske indsats bør være.
For at vurdere om der er udtalevanskeligheder, skal dit barn skal have udviklet et vist talesprog. Vær også opmærksom på om hørelsen er optimal. Ved tvivl anbefales kontakt til øre-, næse- og halslæge. Hvis dit barn går i dagtilbud, kan personalet i samråd med dig, kontakte en talehørekonsulent. Forud for kontakt til talehørekonsulenten udarbejdes en udtalescreening (dette varetages af pædagogen). Efterfølgende afholdes et sproginspirerende møde. Her drøftes resultatet af udtalescreeningen og hvorledes udviklingen af korrekt udtale understøttes bedst muligt.
Talehørekonsulenten bidrager med råd/vejledning og materialer, der anbefales at inddrage i det daglige. Når et barn skal arbejde med, og korrigere egen udtale, er det særdeles vigtigt med mange daglige gentagelser, og gerne i de situationer, som giver mening for barnet. Dette kræver en høj grad af forældreinvolvering.
Alt efter bekymringsgrad kan den konsultative proces afsluttes, fortsættes, eller munde ud i en indstilling. Ved indstilling til en talepædagogisk vurdering, har talehørekonsulenten mulighed for at være mere direkte udredende, og ved behov, iværksætte taleundervisning. Det vil altid være en faglig individuel vurdering, hvad den talepædagogiske indsats bør være.
Hvis dit barn går i dagtilbud, kan personalet, i samråd med dig, kontakte en talehørekonsulent. Der afholdes et sproginspirerende møde, hvor der tilbydes råd/vejledning og viden om stammen. På mødet udfylder I sammen med talehørekonsulenten en stammescreening. Denne danner grundlag for den videre indsats.
Hvis dit barn går i skole, kan skolen, i samråd med dig, kontakte en talehørekonsulent. Det er også muligt at kontakte talehørekonsulenten direkte pr. telefon.
Alt efter bekymringsgrad kan den konsultative proces afsluttes, fortsættes, eller munde ud i en indstilling. Ved indstilling til en talepædagogisk vurdering, har talehørekonsulenten mulighed for at være mere direkte udredende, og ved behov, iværksætte taleundervisning. Det vil altid være en faglig individuel vurdering, hvad den talepædagogiske indsats bør være.
Høreklinikken på sygehuset sender automatisk hørepapirer til kommunen, hvis du giver samtykke til det. Talehørekonsulenten kontakter dig, samt dagtilbud/skole. Der afholdes et møde, hvor der ydes råd/vejledning, samt en vurdering af, hvad der skal ske fremadrettet. Ved behov er der mulighed for afprøvning af høreteknisk udstyr. For at talehørekonsulenten kan yde råd/vejledning, samt bistå fremadrettet ift. hørelsen, skal der laves en indstilling. Indstillingen skal indeholde en kort beskrivelse af problematikken, og hvad der ønskes hjælp til. Dagtilbud/skole eller talehørekonsulent kan være behjælpelig i den proces.
Er dit barn født med læbe-ganespalte bliver sygehusets notat automatisk sendt til Videncentret Børn og Unge. Herfra videresendes notatet til en talehørekonsulent. Dette vil ske efter samtykke fra dig. Talehørekonsulenten vil efterfølgende kontakte dig, og det videre forløb aftales.
Er du bekymret for dit barns generelle sproglige udvikling? Det kan være tegn som:
- Barnet er begyndt at tale sent.
- Barnet er forsinket i forhold til børn på samme alder.
- Barnet kender færre ord og deres betydning.
- Barnet leder efter ordene – kan ikke komme i tanke om, og huske ordene.
- Barnet er udfordret på at danne korrekte sætninger.
- Barnet er udfordret på at føre en samtale, fortælle en historie.
- Barnet kan have svært ved at læse og skrive.
Sprogforstyrrelsen DLD (Developmental Language Disorder) er en sproglig indlæringsvanskelighed, der giver omfattende og vedvarende sproglige vanskeligheder uden nogen åbenlys årsag. DLD forekommer hos ca. 7 % af en børneårgang og kan føre til faglige og sociale vanskeligheder og nedsat trivsel.
Man kan gøre meget for at forbedre børns sprogfærdigheder og understøtte deres muligheder for deltagelse gennem bl.a. pædagogiske justeringer, men de grundlæggende vanskeligheder forbundet med DLD forsvinder ikke. Du kan læse mere på:
https://nvol.dk/sprogforstyrrelsen-dld/
Hvis du kan genkende nogle af disse tegn, kan dagtilbud/skole i samråd med dig, kontakte en talehørekonsulent. I dagtilbud afholdes et sproginspirerende møde, hvor der tilbydes råd/vejledning og viden om, hvorledes barnet støttes bedst muligt. Går barnet i skole vurderer talehørekonsulenten det videre forløb ved den første kontakt med dig.
Alt efter bekymringsgrad kan den konsultative proces afsluttes, fortsættes, eller munde ud i en indstilling. Ved indstilling til en talepædagogisk vurdering, har talehørekonsulenten mulighed for at være mere direkte udredende, og ved særlige behov, iværksætte taleundervisning. Det vil altid være en faglig individuel vurdering, hvad den talepædagogiske indsats bør være.
Talehørekonsulenternes telefontid er fredag kl. 8 - 9