Vi ønsker at fastholde dygtige medarbejdere og ledere.
Kompetenceudvikling prioriteres højt i Holstebro Kommune. Ved kompetencer forstår vi en kombination af viden, tillærte færdigheder, holdninger og konkret adfærd. Kompetencerne skal ses i sammenhæng med de nuværende og fremtidige opgaver. Derfor ser vi bredt på kompetenceudvikling, som både kan være formel kompetenceudvikling og den læring, der foregår på arbejdspladsen. Udviklingssamtalen (LUS/MUS) er omdrejningspunktet for kompetenceudviklingen, og der opstilles individuelle konkrete personlige og faglige udviklings mål.
Talentudvikling for såvel medarbejdere som ledere er et indsatsområde, som vi vil videreudvikle både i et rekrutterings- og fastholdelsesperspektiv. Chefer og ledere har en særlig opgave med talentspejdning. Talentudvikling og identificering af talenter skal desuden ses i sammenhæng med kompetenceudvikling og fastholdelse af personale. Det skal medtænkes i de konkrete udviklingsplaner.
God ledelse er alfa og omega for omsætningen af mål til konkrete resultater til gavn for borgerne. Samtidig har gode ledere en positiv indflydelse på de ansattes trivsel og arbejdsglæde ved hjælp af en anerkendende, handlekraftig og troværdig adfærd.
Det er nærmeste chef/leder, der har ansvaret for, at der indkaldes, gennemføres og dokumenteres udviklingssamtaler 1 gang årligt. Der kan være tale om medarbejderudviklingssamtaler (MUS), lederudviklingssamtaler (LUS). Såfremt der er enighed mellem medarbejdere og ledere kan MUS-samtalen erstattes af gruppeudviklingssamtaler (GRUS). Både ledere og medarbejdere forbereder sig til MUS samtalen. Vejledning kan fås ved henvendelse til HR-Udvikling.
I forbindelse med udviklingssamtalerne drøftes kompetenceudvikling, og der udarbejdes en uddannelses- og/eller udviklingsplan, som lederen er forpligtet på i forhold til rammerne for kompetenceudvikling. Den ansatte er ansvarlig for gennemførelsen af aktiviteterne i planen.
Medarbejdernes kompetenceudvikling ses i sammenhæng med de nuværende og fremtidige arbejdsopgaver. Der kan også indgå andre ønsker fra medarbejderen i forhold til den fremtidige jobkarriere.
Ledere i Holstebro Kommune tilbydes diplomuddannelse i ledelse. Indenfor de første tre år tilbydes nye ledere start på uddannelsen. Øvrige ledere tilbydes opstart inden udgangen af 2015. Ansøgning til diplomuddannelse i ledelse sker via HR-Udvikling. Antallet af ledere på diplomuddannelse skal ses i sammenhæng med de ressourcer, der er til videreuddannelse af ledere.
Lederevaluering hvert tredje år indgår også som et aktivt udviklingsredskab for lederne i kommunen. Løbende sparring og opfølgning med nærmeste chef/leder, samt deltagelse i ledernetværk ser vi også som en vigtig udviklingsmulighed.
HR-Udvikling udarbejder en ”værktøjskasse”, som ledere kan anvende i deres ledelsespraksis. Samtidig er der et tæt samarbejde mellem afdelingschefer og HR-Udvikling omkring konkrete tiltag, som tilgodeser de aktuelle behov for praksisnær faglig og personlig kompetenceudvikling eks. temaeftermiddage, ledernetværk, lederforum m.v.
Desuden er der individuelle muligheder for coaching, stress/trivselssamtaler og karriereudviklingssamtaler, samt vejledning/rådgivning til personalejuridiske og personaleadministrative problemstillinger. Kontakt HR-Udvikling eller Løn & Personale.
Vi har øje for værdien af et godt samarbejde mellem lederne og tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter med henblik på rekruttering og fastholdelse af dygtige medarbejdere. Derfor arrangeres der løbende kurser for disse grupper.
I hver forvaltning er der en arbejdsmiljøkonsulent, som fungerer som sparringspartner både for ledere og medarbejderrepræsentanter i forhold til arbejdsmiljø, sundhed og trivsel.
Vi sørger for, at vores nye kolleger kommer godt fra start både med en fælles tværsektoriel medarbejderintroduktion på Rådhuset og en god modtagelse på arbejdsstedet. Vejledning til modtagelse af nyt personale findes på Intranet. Begge dele skal sikre, at vores nye kolleger føler sig velkomne og hurtigt kommer i gang med at løse opgaver med høj kvalitet og serviceniveau.