Fællesskaber for alle i dagtilbud og skoler
Ressourcepædagogerne er eksterne vejledere, der samarbejder med kommunens almene daginstitutioner.
Inklusionsvejlederne er eksterne vejledere, der samarbejder med kommunens almene skoler.
Inddragelse af ressourcepædagog eller inklusionsvejleder foregår via dagtilbuds- eller skoleleder.
Når vi samarbejder om børnene, har vi fokus på bredere børnefællesskaber. Vi vil som udgangspunkt altid undersøge og justere læringsmiljøet børnene er i, så de ved deltagelse kan blive i stand til at gøre sig nye erfaringer i fællesskabet og få mod på at lære nyt.
Vi understøtter således udviklingen af læringsmiljøer, der gør det muligt for børnene at påtage sig ansvaret for deltagelse på passende vis.
Når vi er ude på skoler og daginstitutioner, vil det blandt andet handle om at få skabt et overblik over den praksis, vi er kaldt ud til.
Vores fokus vil her være på personalet, deres organisering, planlægning, pædagogiske værktøjer o.l.
Alle børn gør det godt, hvis de kan.
Dette menneskesyn er fundamentet i vores møde med alle mennesker.
Ved problematisk adfærd er børn og unge ikke problemet, de viser problemet.
Vi ser således børns adfærd som invitationer til at hjælpe os til at forstå, hvad de har behov for
Det, vi giver opmærksomhed, vokser.
Vi har derfor altid fokus på ressourcer, potentialer og kompetencer for at understøtte børnenes udvikling og læring
Ansvaret for relationen er altid den voksnes.
Så når noget står i vejen, må vi være nysgerrige og i fællesskab hjælpe med at få skabt nye forståelser, der skaber forandring i praksis.
I nogle tilfælde vil det være nødvendigt at få indblik i praksis omkring et enkelt barn. Dette vil altid være med samtykke fra jer forældre.
Samtykket indhentes af primære voksne på skoler og dagtilbud. I vil i disse tilfælde altid blive orienteret om processen, så vi sammen kan blive klogere på, hvad der evt. er på spil.
Hvis du ønsker inddragelse af ressourcepædagog eller inklusionsvejleder foregår kontakten via dagtilbuds- eller skoleleder.