Visitation til specialiseret tilbud

Vi har som mål, at så mange børn og unge som muligt går i almindelige dagtilbud og skoler tæt på deres nærmiljø. Det giver den bedste sammenhæng for barnet og dets familie.
Det er kun børn med svære funktionsnedsættelser, der skal i en specialgruppe i dagtilbud eller i en specialklasse. Det besluttes af et visitationsudvalg.

Det er skolen, der sammen med dig som forælder vurderer, om barnet har behov for støtte og omfanget af støtten. Omfanget af støtten afgør, om dit barn bliver indstillet til en visitation.

Videncentret skal inddrages, hvis det bliver vurderet, at dit barn har behov for mere end 9 timers støtte om ugen.

Du kan altså som forældre ikke selv indskrive dit barn til en styrkeklasse eller specialskole.

 

Inden der bliver taget stilling til en visitation, vil en fagperson fra Videncentret lave en pædagogisk psykologisk vurdering af barnet i samråd med dig som forælder og barnet.

Her bliver der kigget på barnets udfordringer, ressourcer og behov med det mål at skabe klarhed over, hvad der skal til for, at barnet bliver i stand til at mestre skolens/dagtilbuddets hverdag.

Vurderingen rummer nogle anbefalinger, som Videncentret hjælper dig som forældre og skole/dagtilbud med at følge.

Ifølge Folkeskoleloven skal vurderingen foreligge inden Visitationsudvalget kan træffe en afgørelse om støtte.

 

Hvis skolens eller dagtilbuddets ledelse sammen med dig som forælder vurderer, at der er behov et specialtilbud, skal I lave en indstilling til visitationsudvalget.

Indstillingen til Visitationsudvalget skal ske efter en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) og på baggrund af forældrenes og barnets udtalelse.

Den pædagogiske psykologiske vurdering skal suppleres med udtalelser fra andre sagkyndige i fornødent omfang.
 

 

På baggrund af indstillingen og den pædagogiske psykologiske vurdering afgør Visitationsudvalget for specialundervisning, om eleven får tilbudt et specialtilbud. De træffer også en afgørelse om, hvilket konkret tilbud eleven visiteres til. Dette kalder vi en visitationsafgørelse.

Efter visitation får du som forælder og skole/dagtilbud besked om afgørelsen. Har du spørgsmål i forhold til afgørelsen må du gerne kontakte Videncentret.
 
Bliver det besluttet, at barnet skal starte på et specialtilbud, vil den nye skole/dagtilbud kontakte dig som forældre,  for at sikre barnet en så god overgang som muligt.​

De elever, der er visiteret til et specialtilbud, skal minimum en gang årligt revisiteres til fortsat specialundervisning for det kommende skoleår.

Det gør vi for at tage stilling til, om barnets behov for støtte har ændret sig.

I forbindelse med processen, bliver du som forælder spurgt om din vurdering.

 

På visitationsmødet træffer Visitationsudvalget beslutning om, hvilket niveau for støtte dit barn har brug for. Det sker ud fra en individuel vurdering af dit barns behov. 

Målet er altid, at dit barn får den støtte og hjælp, der gavner dit barn bedst både fagligt og socialt.
 
Det er Visitationsudvalgets rolle at tage stilling til, hvad der er det rigtige skoletilbud for dit barn.
 
Du kan læse mere i vores Forældreguide