Læringsmål 3. - 4. klasse
Ideer til læringsmål
UNDERSØGELSE:
Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger, eksempelvis:
- Indsamle små dyr ved brug af ketsjere, og kategorisere de indsamlede dyr/organismer efter egne kriterier (naturvejleder kan bookes)
- Mulighed for at flå og rense fisk og kigge nærmere på eksempelvis hjertet i mikroskop (naturvejleder kan bookes)
- Undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen *)
- Genbrug, affaldshåndtering og påvirkningen på miljøet (book eventuelt en vejleder eller se udstillingen på Strandingsmuseet omkring havaffald)
MODELLERING:
Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad, eksempelvis:
- Mulighed for at måle vandtemperatur over et døgn og sammenligne med andre steder i landet eller forskellen mellem fjord og hav *)
- Illustrere årstider og vejr i Thorsminde og hvor barsk naturen kan være ved Vesterhavet *)
PERSPEKTIVERING:
Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster, eksempelvis:
- Eleven får viden om udviklingen af fiskeriet og samfundet i en fiskerby før og nu (book eventuelt en fisker til at fortælle)
- Viden om ændringer i naturen *)
Eleverne kan efterfølgende arbejde videre på skolen med små rapporter om deres undersøgelser.
*) Vi stiller udstyr til rådighed men ikke underviser.