Læse- og skriveudvikling børnehaveklasse
Når dit barn starter i skolen, har det allerede gjort sig mange erfaringer med at læse og skrive. Skolen bygger videre på de læse- og skrive-færdigheder, som barnet kommer med.
I børnehaveklassen får dit barn mulighed for at få et godt kendskab til bogstaver, både bogstavets navn, lyd og udseende.
Allerede i børnehaveklassen bliver der arbejdet med barnets tidlige skrivning og læsning.
Børnene lærer fx at børnestave. Det betyder, at de lytter efter lydene i deres talesprog og skriver det, de kan høre.
Husk: I børnestavning kan man ikke lave fejl.
Barnet børnestaver – den voksne voksenstaver.
Barnet får læseundervisning i skolen.
Men du er hovedperson, når dit barn lærer at læse.
På skolebiblioteket låner dit barn bøger, som det selv kan læse. På skolebiblioteket kan du og dit barn også låne gode bøger til oplæsning.
Børn får interesse for at læse ved at være sammen med voksne og ældre børn, der viser, at de kan lide at læse og skrive, og som inddrager barnet, når de læser og skriver.
Vis dit barn:
- at det er vigtigt at kunne læse
- at læsning betyder noget for dig
- at læsning giver gode oplevelser
Sådan kan du støtte dit barn
Børn lærer nemmere at læse, hvis de kender sprogets lyde og lægger mærke til dem
Derfor er det vigtigt, at I sammen leger med sprogets lyde og lægger mærke til lydene:
- læs rim og remser
- lav vrøvlerim, som ”kone-gone”
- find ord, der starter med samme lyd
Børn lærer nemmere at læse, hvis de har et godt bogstavkendskab
Når dit barn spørger, kan du:
- fortælle, hvad bogstavet hedder
- vise, hvordan bogstavet ser ud
- sige, hvordan bogstavet lyder
Børn lærer nemmere at læse, hvis de har et stort ordforråd og viden om mange ting
Alle hverdagssituationer egner sig til at udvikle dit barns sprog. Sådan kan du støtte dit barns ordforråd:
- inddrag dit barn i dine aktiviteter der-hjemme, og sæt ord på det, I gør
- hjælp dit barn med at lære nye ord, sig selv ordene tydeligt
- sæt ord sammen på nye måder, fx ”brandbil - bilbrand”. Tal om, hvad det betyder
- tal med barnet på dit modersmål
Børn, som får lov til at ”skrive” og ”læse”, får lettere ved at lære at læse
Derfor skal du lade dit barn ”skrive” og ”læse”. Få dit barn til at læse det op, som det har skrevet. Du skal ikke rette dit barns stavning, det børnestaver.
Husk at rose og opmuntre dit barn.
Svar på de spørgsmål, barnet stiller, når det ”skriver” og ”læser”.
Du kan bruge alle situationer til at opfordre dit barn til at skrive, fx:
- huskesedler, ønskelister
- skrive tekst på barnet egne tegninger
Børn som får læst højt får lyst til at lære at læse
Derfor er det vigtigt, at:
- du læser højt for dit barn hver dag
- du tager barnet med på biblioteket
- I snakker om bøger og blade
Gode råd om oplæsning:
Før du læser
- lad dit barn være med til at vælge bogen
- kend selv bogen, før du læser op
- kig bogen igennem sammen. Snak om, hvad den mon handler om
Mens du læser
- hold bogen, så barnet kan se billederne
- peg på ordene, mens du læser
- læs tydeligt og forklar evt. svære ord undervejs
- snak om handlingen, fx ”Hvad mon der nu sker?”
Når du har læst Snak med barnet om:
- hvilket sted i bogen kunne du især lide
- hvad kunne du ikke lide? Hvorfor?
- fik bogen dig til at tænke på noget bestemt?
Hvad nu, hvis mit barn ikke er interesseret i at lytte til historier:
- du kan fortælle historien i stedet for at læse
- gør det dejligt og hyggeligt, når du læser op
- måske er bogen for let eller for svær. Så find en anden bog
- læs ikke op for dit barn, når han/hun er for træt