Man behøver ikke komme fra et hjem med klaver og have drømmen om en musikalsk tilværelse helt fra barnsben for at blive til noget.
Spørg bare den 30-årige jazzmusiker, saxofonist, klarinettist og komponist Lars Greve, der er opvokset i Husby. Faktisk var det først, da han trådte ind i voksenlivet, at hans musikalske talent overbeviste ham om, at det var en vej at følge.
I dag er han en anerkendt musiker og et sjældent talent, der har modtaget flere priser for sin kompromisløse og personlige musik. Blandt andet har han fået den prestigefyldte Sonning Pris og udvalgt som "Den Unge Elite" af Statens Kunstråd.
Lars Greve vender jævnligt tilbage til Vestjylland for at udbrede kendskabet til den type musik, han brænder for – nemlig den improviserede musik. Det sker ved overraskende, improviserede koncerter på steder, som ikke plejer at have den slags koncerter.
Musikkens sprog
- Da jeg gik på Vostrup Efterskole, opdagede jeg, at vi kunne kommunikere gennem musikken, og det var noget, der rykkede. Efter 9. klasse kom jeg til USA som udvekslingsstudent, hvor jeg begyndte at spille i et highschool-marchingband. Det var lidt kedeligt, men så en dag lyttede en fløjtenist med, da jeg varmede op, fortæller Lars Greve.
Fløjtenisten fortalte ham, at hun stod og kunne bruge en saxofonist i deres baptist-kirke, som ugentlig havde 1200 besøgende.
- Det var vildt spændende, og for mig var det en indgangsvinkel til at lære en anden kultur at kende. Ligesom på Vostrup Efterskole oplevede jeg, at musik er en enestående måde at kommunikere på. Som professionel musiker har jeg spillet koncerter med kinesere, brasilianere, burkinere og syrere, hvor det eneste sprog, vi delte, var musikken, og det var rigeligt! Det er lige meget, om man er musiker eller publikum, for musikken er mere end ord, uanset om man er fra Hong Kong eller fra Holstebro, siger Lars Greve eftertænksomt.
Improviseret musik
Han havde tidligt fået smag for den improviserede musik, og tilbage i Danmark fortsatte han sin skolegang på Ringkjøbing Gymnasium. Her mødte han andre med interesse for improvisation.
Det motiverede Lars Greve til at søge ind på Holstebro MGK efterfulgt af et år på Vestjysk Musikkonservatorium og studier på Rytmisk Musikkonservatorium i København. Her har Lars Greve afsluttet den overbyggende 2-årige solistuddannelse for musikere med internationalt potentiale.
- Mange mennesker kan få oplevelser ud af den improviserede musik, men de skal jo først gøres opmærksom på, at den mulighed eksisterer. Derfor har jeg været ude at spille mange steder, hvor der normalt ikke er musik, for eksempel på havnen, i toget eller på specialskoler for unge med særlige behov. Idéen er at sætte tanker i spil og give publikum oplevelser, de ikke vidste, de kunne få. Nogle oplevelser sætter dybe spor, men der kan godt gå nogle dage, før folk indser det, fortæller han.
Holstebro som læreplads
Lars Greve har turneret i over 20 lande, modtaget en Danish Music Award med bandet Girls in Airports og spillet i mangfoldige sammenhænge med blandt andre Carsten Dahl, Quadron, Fessor, Sven-Åke Johansson og Masabumi Kikuchi.
Selv tilskriver han sin opvækst i det vestjyske musikmiljø en stor del af æren for, hvad han har opnået indtil nu.
- Der er så mange ting, man skal øve sig på, før man kan give publikum en oplevelse. Mens jeg gik på Holstebro MGK, fik jeg mulighed for at arrangere, spille koncerter og mest af alt øve og fordybe mig. Det var en slags miniature af det liv, jeg lever nu. Musikskolen, caféerne, handelsstandsforeningen, private og kommunen både støttede, skubbede og anerkendte hver enkel elev. For mig er det talentudvikling og noget, jeg er taknemmelig for at være en del af, siger Lars Greve.