I alle kommuner med almene boliger findes et Beboerklagenævn, der afgør uenigheder mellem almene boliglejere og deres udlejer.
Beboerklagenævnet træffer afgørelser i sager om lejeforhold, når lejer og udlejer ikke kan blive enige.
Beboerklagenævnet
Alle kommuner i landet har pligt til at oprette et Beboerklagenævn for enten den enkelte kommune eller i fællesskab med andre kommuner.
Hvis du bor til leje hos en et alment boligselskab, og har nogle lejemæssige vilkår, som du er utilfreds med, kan du få Beboerklagenævnet til at afgøre, om dine lejemæssige vilkår er i overensstemmelse med Almenlejelovens bestemmelser. Læs mere om hvilke typer sager, som Beboerklagenævnet kan behandle under ”Hvilke sager behandler Beboerklagenævnet?”
Hvis du vil indbringe en sag for Beboerklagenævnet, skal du henvende dig til Beboerklagenævnet i den kommune, hvor lejemålet ligger. Da Holstebro og Struer har et fælleskommunalt nævn, skal indbringelse af sager vedr. lejemål i disse kommuner, indbringes for Beboerklagenævnet i Holstebro Kommune.
Både udlejere og lejere kan indbringe sager for Beboerklagenævnet. Det koster 167 kr. (2024) at indbringe en sag for Beboerklagenævnet. Gebyret skal indbetales til kommunens bankkonto reg.nr. 2210 kontonr. 8977405212 – som betalingsreference bedes oplyst: Beboerklagenævn + lejemålets adresse.
Beboerklagenævnet iværksætter ikke en realitetsbehandling af den indbragte sag, før beløbet er betalt.
En klage til Beboerklagenævnet skal være skriftlig, og du skal vedlægge relevant dokumentation, fx en kopi af din lejekontrakt eller en kopi af det, du måtte føle dig utilfreds med.
I de tilfælde hvor en sags modpart ikke medvirker til sagens oplysning, vil nævnet kunne træffe afgørelse i overensstemmelse med den anden parts påstand. Nævnet er dog ikke forpligtet hertil.
Beboerklagenævnet behandler disse typer af sager:
- Udlejers overholdelse af de formelle regler for varsling af lejeforhøjelse, ikke spørgsmål om huslejens størrelse
- Mangler ved det lejede
- Pligt til indvendig vedligeholdelse af boligen
- Varme- og vandregnskaber
- Betaling for istandsættelse efter fraflytning, herunder også spørgsmål om udgifternes rimelighed
- Pålægge udlejer tidsfrister for gennemførelse af arbejder på ejendommen
- Lejers ret til f.eks. at opsætte vaskemaskine, opvaskemaskine, og parabolantenne
- Betaling for fællesantenne
- Lejers ret til at forbedre boligen, f.eks. modernisere køkken og badeværelse
- Afregning af beboerindskud eller depositum
- Spørgsmål om ret til fremleje, bytteret og ret til fortsættelse af lejemålet
- Overtrædelse af husorden
- Beboerdemokratiets beslutninger i forhold til selve beslutningsprocessen – ikke i forhold til beslutningens indhold
- Udlejers overholdelse af udlejningsreglerne
Beboerklagenævnet kan bl.a. ikke behandle:
- Spørgsmål om lejens størrelse og herunder også afslag i lejen som følge af mangler
- Spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål.
Når Beboerklagenævnet modtager din skrivelse, sendes skrivelsen inkl. evt. bilag til den anden part i lejeforholdet, som får en frist på to uger til at sende sine bemærkninger til nævnet.
Beboerklagenævnet afgør selv, hvilke nærmere undersøgelser der skal foretages i sagen, og nævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter, alle offentlige myndigheder og private.
Desuden kan nævnet foretage besigtigelse af lejligheden, men i så fald vil lejer og udlejer blive indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel.
Der er forskel på, hvor lang tid der går, før man kan forvente at få en afgørelse i en sag, der er indbragt for Beboerklagenævnet. Det er blandt andet afhængig af, hvilken type sag det drejer sig om. Det fremgår af § 105 i Lov om leje af almene boliger, at Beboerklagenævnet skal træffe afgørelse senest 4 uger fra det tidspunkt, hvor nævnet har modtaget svar på dets høringsskrivelser til sagens parter og eventuelle andre offentlige myndigheder eller fra det tidspunkt, hvor parterne har været til møde i nævnet.
Hvis Beboerklagenævnet ikke har truffet en afgørelse inden udløb af fristen på 4 uger, kan klageren indbringe sagen for Boligretten uden at afvente Beboerklagenævnets afgørelse.
Beboerklagenævnet har følgende medlemmer:
- Formand, Gitte Bækgaard
- Repræsentant for udlejerne, Laila Bruun
- Repræsentant for lejerne, Heidi Rud
- Social sagkyndig, Dorthe Rasch, Holstebro Kommune
- Suppleant for formanden, Lisbeth Bisgaard
- 1. suppleant for udlejerrepræsentanten, Anne Sakariassen
- 2. suppleant for udlejerrepræsentanten, Per Sandfeld Nissen
- Suppleant for lejerrepræsentanten, Hanne Jacobsen
-
Suppleant for social sagkyndig, Jannie Bek Kirkegaard, Holstebro Kommune
Sekretariatsbetjeningen af Beboerklagenævnet for Holstebro og Struer Kommune varetages af Borgmesterkontoret i Holstebro Kommune.
Beboerklagenævnet har en funktion som kan siges at ligne domstolenes måde at fungere på. Det er således ikke Beboerklagenævnets opgave at hjælpe lejere med at føre sag mod udlejere.
I sager om tvister efter almenlejelovens kapitel 13 (lejerens brug af det lejede) tiltrædes nævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold. Den socialt sagkyndige har ikke stemmeret i nævnet.
Beboerklagenævnet er nedsat i medfør af Lov om leje af almene boliger kapitel 17. Nævnet er sammensat af en formand og to andre medlemmer. Formanden skal være jurist og beskikkes af statsamtmanden. De to medlemmer skal være sagkyndige med hensyn til almene boligforhold og udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling af henholdsvis de almene boligorganisationer, der har afdelinger i kommunen, og de større lejerforeninger i kommunen.
I sager om tvister efter kapitel 13 tiltrædes nævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold. Kapitel 13 omhandler lejerens brug af det lejede.
Beboerklagenævnet er ikke et rådgivningsorgan og yder således ikke vejledning til parterne i en tvist bortset fra tvister efter almenlejelovens kapitel 13.
Hvis man som lejer har brug for råd og vejledning, må man søge hjælp enten ved en af lejerorganisationerne eller ved en advokat, som også yder gratis retshjælp. Nærmere oplysninger kan fås ved retten i Holstebro eller på rettens hjemmeside.
Beboerklagenævnets sekretariat kan alene vejlede om, hvordan man konkret bærer sig ad med at indbringe en sag. I sager om husordensovertrædelser bistår sekretariatet dog efter anmodning i fornødent omfang sagens parter med afgivelse af skriftlige udtalelser.
Når Beboernævnet har truffet sin afgørelse, kan både lejer og udlejer klage videre, hvis Beboerklagenævnets afgørelse ikke er tilfredsstillende. I Holstebro og Struer Kommune klager man ved at udtage stævning ved Boligretten inden for 4 uger fra nævnets afgørelse.
Lovgivning
Beboerklagenævnet for Struer og Holstebro Kommune
lock Send Digital Post (borger)lock Send Digital Post (virksomhed)
mail Send sikker besked
phone 96117506
Kirkestræde 11
7500 Holstebro