Museumsdirektør til De Kulturhistoriske Museer i Holstebro
Forestil dig en hverdag som museumsdirektør, hvor din vigtigste opgave er at skabe retning og sammenhæng for et fusionsmuseum i udvikling. Hos De Kulturhistoriske Museer i Holstebro bliver du en del af en engageret organisation med enestående muligheder for at forme fremtidens museum.
Vi søger en visionær direktør, der kan udvikle museet med forretningsudvikling, publikumsoplevelser og faglig forankring for øje. Museet har igangsat en transformation med betydelige investeringer i bygninger og udstillinger, og nu er der fokus på strategisk retning, tydelig ledelse og videre udvikling.
Både hos bestyrelse og personale er der åbenhed over for de vanebrud og nye perspektiver, som et lederskifte kan medføre, og vi er naturligvis parate til at støtte dig i at videreudvikle dine lederkompetencer i jobbet.
Vi vægter diversitet og opfordrer kvalificerede kandidater uanset baggrund til at søge stillingen.
Beskrivelse af De Kulturhistoriske Museer i Holstebro
Derudover har organisationen det overordnede arkæologiske ansvar for Holstebro, Struer og Lemvig kommuner samt for et stort marinarkæologisk område.
Herefter indkaldelse til første samtalerunde.
Kandidater til anden samtale skal udfylde en personprofil samt gennemgå en kognitiv test og vil få personlig tilbagemelding mellem samtalerne.
Forventet opstart august eller september 2025.
Stillingen aflønnes efter kvalifikationer, og du refererer til bestyrelsesformanden.
Ansøgning indsendes via Holstebro Kommunes hjemmeside.
Vi søger en visionær direktør, der kan udvikle museet med forretningsudvikling, publikumsoplevelser og faglig forankring for øje. Museet har igangsat en transformation med betydelige investeringer i bygninger og udstillinger, og nu er der fokus på strategisk retning, tydelig ledelse og videre udvikling.
Opgaver og ansvar
Som museumsdirektør får du det overordnede ansvar for- Strategisk ledelse
Udarbejde og implementere en klar retning i samarbejde med bestyrelse, ledelse og medarbejdere. - Organisatorisk udvikling
Sikre, at museets tre afdelinger og øvrige forretningsområder fungerer som en samlet enhed med en fælles vision og mission. - Økonomi og finansiering
Arbejde med budgetstyring, fundraising og eksterne partnerskaber. - Forskning og formidling
Understøtte et fagligt stærkt miljø, der motiverer og engagerer medarbejdere og frivillige. - Partnerskaber og netværk
Udbygge relationer til kommuner, fonde, erhvervsliv og kulturinstitutioner. - Publikumsudvikling
Skabe et moderne museum, som er mere synligt.
Den rette kandidat
Vi leder efter en museumsdirektør med faglig indsigt, organisatorisk overblik og ledelsesmæssig gennemslagskraft- Relevant akademisk baggrund, for eksempel inden for historie, arkæologi eller beslægtede fag. Der vil blive lagt vægt på ansøgers formelle og reelle forskningsmæssige kvalifikationer.
- Erfaring med museumsdrift samt udvikling og ledelse af vidensorganisationer.
- En synlig og empatisk leder, der kan omsætte visioner til konkrete handlinger.
- Evne til at balancere drift og udvikling samt erfaring med økonomistyring og fundraising.
- Fortrolig med politiske processer og samarbejde på tværs af sektorer.
- Forstår vigtigheden af intern kommunikation og delegation, hvor du leder gennem andre.
- Erfaring med ekstern kommunikation – herunder formidling via presse og lignende.
- Interesse for den landsdel, som museet ligger i.
Det kan vi tilbyde dig
Her træder du ind i en stilling, hvor du både får ansvar for og frihed til at præge udviklingen – og hvor vi sætter pris på en åben, uformel tone i hverdagen. Du får mange berøringsflader med en vigtig rolle i forhold til eksterne sparrings- og samarbejdspartnere – og- En unik mulighed for at lede et fusionsmuseum med et solidt fundament og stort udviklingspotentiale.
- En central rolle med ansvar for organisationens retning og langsigtede resultater.
- En engageret arbejdsplads med dygtige kolleger og et stærkt fagligt miljø.
- Mulighed for at forme en organisation, der brænder for at formidle, bevare og forske i kulturarven.
- Et inspirerende arbejdsmiljø i et unikt dansk natur- og kulturområde.
Både hos bestyrelse og personale er der åbenhed over for de vanebrud og nye perspektiver, som et lederskifte kan medføre, og vi er naturligvis parate til at støtte dig i at videreudvikle dine lederkompetencer i jobbet.
Vi vægter diversitet og opfordrer kvalificerede kandidater uanset baggrund til at søge stillingen.
Om museet
De Kulturhistoriske Museer i Holstebro omfatter Frilandsmuseet Hjerl Hede, Strandingsmuseum St. George i Thorsminde og Holstebro Museum – tre unikke attraktioner, hvor historie, forskning og formidling går hånd i hånd.Beskrivelse af De Kulturhistoriske Museer i Holstebro
Derudover har organisationen det overordnede arkæologiske ansvar for Holstebro, Struer og Lemvig kommuner samt for et stort marinarkæologisk område.
Ansøgning og proces
Ansøgningsfrist: 8. maj 2025.Herefter indkaldelse til første samtalerunde.
Kandidater til anden samtale skal udfylde en personprofil samt gennemgå en kognitiv test og vil få personlig tilbagemelding mellem samtalerne.
Forventet opstart august eller september 2025.
Stillingen aflønnes efter kvalifikationer, og du refererer til bestyrelsesformanden.
Ansøgning indsendes via Holstebro Kommunes hjemmeside.
Spørgsmål
Kontakt bestyrelsesformand Henrik Tvarnø på telefon 29 17 10 17 eller mail htprivat@hotmail.com.Medarbejder i Holstebro Kommune
Vi arbejder for, at alle 5.500 ansatte i Holstebro Kommune oplever trivsel og faglig udvikling. Se mere om kommunens værdier, og hvordan det er at være ansat i organisationen på holstebro.dk/arbejdsliv.
Holstebro er en langstrakt kommune med knap 59.000 indbyggere mellem Vesterhavet og Limfjorden og er Nordvestjyllands kraftcenter for kultur, handel, uddannelse og erhverv.
I Holstebro Kommune har vi Kulturen til forskel. Vi bruger kultur som drivkraft for vækst og udvikling - og til at bygge bro til hinanden. Se mere på flyttilholstebro.dk.