Underretning - hvis du er bekymret for et barn eller en ung

Hvis du er bekymret for et barns eller en ungs udvikling og trivsel, har du pligt til at underrette kommunen 

Underretningspligten

Pligten til at underrette kommunen gælder også, hvis du er bekymret for det ufødte barn ved en graviditet og om kommende forældre kan magte forældreopgaven, hvorved barnet kan få behov for indsatser umiddelbart efter fødslen. 

Underretningspligten er med til at sikre, at der handles hurtigt på en bekymring for et barn eller en ung. Underretningspligten er afgørende for, at kommunen tidligt kan sætte ind med hjælp og støtte til barnet eller den unge og/eller familien. Det kan være afgørende for barnets eller den unges tarv. 

Fagpersoners særlige underretningspligt 

Som fagperson har du en særlig underretningspligt, der går forud for din tavshedspligt. Du kan læse mere om fagpersoners særlige underretningspligt på Ankestyrelsens hjemmeside. 

Du udfylder og sender en underretning ved at benytte et af følgende selvbetjeningsløsninger, som automatisk bliver sendt til Familiesektionen: 

Send underretning fra anonym (link til borger.dk) 

Send underretning fra privatperson (link til borger.dk) 

Send underretning fra fagperson (link til Forms blanket

I underretningen bedes du være så konkret som muligt i din beskrivelse: Hvad har du set? Hvad har du hørt? Hvornår og hvor har du set eller hørt det? Hvorfor er du bekymret?  

Som fagperson kan du i denne vejledning læse om, hvordan du laver den gode skriftlige underretning. 

 

Det er muligt at underrette anonym. Hvis du underretter anonymt, skal du være opmærksom på ikke at formulere dig på en måde, hvorpå du kan identificeres. Det skyldes, at alle oplysninger i underretningen vil blive tilgængelige for forældrene. 

Alle underretninger bliver vurderet inden 24 timer fra modtagelsen af underretningen. 

Hvis du har skrevet dit navn og din adresse, vil du modtage en kvittering fra 
Familiesektionen om modtagelse af underretningen inden for seks hverdage. Du vil ikke modtage et kvitteringsbrev, hvis du underrettet anonymt. 

Når du som fagperson underretter, vil du få at vide, om underretningen giver anledning til en afdækning eller børnefaglig undersøgelse. Når du modtager disse oplysninger, har du tavshedspligt. 

 

Er du i tvivl eller har andre spørgsmål, kan du henvende dig til Familiesektionen på telefon

9611 7540.  

Hvis der skal handles akut

Hvis du vurderer, at barnet eller den unge akut skal have hjælp her og nu, skal du straks kontakte Familiesektionen. 

Inden for Familiesektionens telefontider

Kontakt Familiesektionen på telefon 9611 7540. 

Telefontiderne er: 

  • Mandag kl. 8.00–15.20
  • Tirsdag kl. 8.00–15.20
  • Onsdag kl. 8.00–15.20
  • Torsdag kl. 8.00–17.00
  • Fredag kl. 8.00–14.00

Uden for Familiesektionens telefontider

Kontakt politiet på telefon 9610 1448. 

Hvis politiet vurderer, at barnet eller den unge akut skal have hjælp her og nu, kontakter politiet den sociale bagvagt. 

Børn og Unge

Familiesektionen

lock Send Digital Post (borger)
mail Send sikker besked
mail boern.unge@holstebro.dk
phone 96117540

Kirkestræde 11
7500 Holstebro

Telefontid

Børn- og ungerådgiverne har telefontid alle hverdage kl. 8.30 - kl. 9.30 undtagen onsdag, hvor telefontiden er 14.15. - kl. 15.15.