Flere børn skal med i fællesskaberne på skolerne

31. maj 2024

Børn Unge

Holstebro Kommune er klar med ti indsatser for at styrke fællesskaberne i skolerne, så flere børn trives og udvikler sig i almene tilbud. Fokus er på uddannelse af personale og bedre støtte til udsatte elever.

Børne- og Familieudvalget vil med ”Bredere Børnefællesskaber” styrke fællesskaberne blandt eleverne i kommunens folkeskoler.

Børn trives og lærer bedre, når de tidligt i livet deltager i mange forskellige fællesskaber i folkeskolen. Hvis børn ikke oplever, at der er tilstrækkeligt med muligheder for at blive en del af et fællesskab på fx distriktets skole - evt. med støtte - får de sværere ved at tage en uddannelse og få et job senere i livet. 

På den baggrund har politikerne i Børne- og Familieudvalget netop godkendt indsatser for "Bredere Børnefællesskaber". Det omfatter bl.a. ti konkrete indsatser, som skal være med til at styrke de almene børnefællesskaber i skolerne, så flere børn og unge lykkes i de almene tilbud - og ikke får behov for specialtilbud. 

"Bredere Børnefællesskaber" tager udgangspunkt i byrådets budgetforlig 2024-2027, hvor partierne blev enige om at sætte gang i et projekt for at understøtte det almene folkeskoletilbud.

- Vi har en klar målsætning om at styrke fællesskaberne i vores skoler, og med de her målrettede indsatser arbejder vi henimod, at så mange elever som muligt føler sig inkluderet og værdsat. Vores ambition er ikke kun at reducere antallet af elever i specialundervisning, men også at skabe et skolemiljø, hvor alle børn føler, at de hører til, siger Klaus Flæng, formand for Børne- og Familieudvalget.

Klædt på til at vejlede og støtte

Et af de centrale indsatsområder handler om uddannelse af interne ressourcepersoner som læsevejledere, støttelærere og trivselslærere mv. De vil fra det kommende skoleår i endnu højere grad blive klædt på til at vejlede og støtte lærere og pædagoger i arbejdet med at inkludere flere børn i de almene fællesskaber. 

- De interne ressourcepersoner spiller en vigtig rolle i vores arbejde. Ved at styrke deres kompetencer kan vi sikre, at de er godt rustet til at støtte lærere og pædagoger i deres daglige arbejde med at skabe de bedst mulige rammer for vores børn og unge, siger skole- og rådgivningschef Peter Fogde Mikkelsen.

Andelen af elever i Holstebro Kommune, der modtager specialundervisning, er steget inden for de seneste år. I dag modtager 6,9% af eleverne specialundervisning - målsætningen er at reducere andelen til 6,5% i 2026 og til 6% i 2027. 

Tilbage

visibility_off visibility
Kontakt os

Tilmeld nyhedsbrev

Mobiltelefon med uåbnet mail

X